We wilden deze meivakantie een warm land opzoeken. Omdat het begin mei was wilden we last minute kijken waar de zon zou schijnen maar de bestemmingen die we in gedachten hadden beloofden volgens de diverse weersites niet veel goeds. We twijfelden nog even over Lanzarote of Fuerteventura maar vliegtickets waren veel te prijzig.

De zon bleek dichter bij huis ook te schijnen dus het werd een tour door Duitsland, Limburg en België. Geen idee waarom maar we begonnen met 3 nachten Düsseldorf, een citytrip dus. We hadden een hotel op een prima locatie net iets buiten het oude centrum waar vandaan we te voet, en Gijs op de step, makkelijk naar het centrum konden gaan. We kwamen vrij laat aan maar we besloten toch om nog even wat te gaan eten. Al snel bleek dat gezinnen met kinderen niet echt de doelgroep was in Düsseldorf, we zaten op het terras tussen kachel lamme engelsen, helemaal mooi.

We hadden niet echt een plan voor de volgende dagen, wat winkelen, terrasje, hapje eten, prima. Wel hadden we tickets gekocht voor het oudste badhuis van Düsseldorf, de Münster Therme in een prachtig, goed onderhouden gebouw dat al sinds 1902 dienst doet, heel fraai. Het is overigens geen therme zoals we dat in Nederland kennen. Er was wel een kleine sauna en een zoutwaterbad maar verder geen uitgebreide luxe. ‘s Avonds waagden we ons weer tussen de als vrouw verklede vrijgezellenfeest vierende leuten, we aten pizza.

bron: baeder-duesseldorf.de

Omdat we thuis geen bad hebben was dat een hoofdeis voor het hotel. Gijs heeft er goed gebruik van gemaakt, hij zat er ‘s ochtends al in voordat wij wakker waren. Vlakbij het hotel zat een leuke speeltuin waar Gijs zich prima kon vermaken en er zat ook een hele mooie grote moderne supermarkt waar we broodjes, fruit en snoep haalden. Het ontbijt in het hotel viel wat tegen, gelukkig hadden we dat alleen voor de zondag geboekt. Dat kwam dan wel weer goed uit want door de Dag van de Arbeid was er helemaal niks open die dag.

Overal in de stad stonden elektrische stepjes en fietsen en dat werkt echt fantastisch met bijbehorende app. De eerste keer dat we ze huurden ging het wel een beetje hard met de huursom, later kochten we een dagkaart, dat was beter. Gijs vond het helemaal prachtig, hij stond voor, ik achter en af en toe mocht hij gas geven. We crossten de hele stad door, van de gebouwen van Frank Ghery, een architect bekend van het Guggenheim museum in Bilbao naar de Rheinturm en over de Rheinuferpromenade naar de kermis.

De 168 meter hoge Rheinturm die vanuit vrijwel heel de stad te zien is zijn we ook nog even op geweest, mooi uitzicht maar wel eng hoog. Al met al was het een prima stedentrip maar twee hele dagen in Düsseldorf is wel lang genoeg dus we besloten om maandagochtend gelijk weg te rijden.

Voor de komende nacht hadden een kamer geboekt in een oud klooster in Kerkrade, Limburg. Daar waren we pas eind van de dag welkom dus we hadden nog een hele dag te vullen. Het was prachtig weer en we besloten om naar Tiger & Turtle te rijden in Duisburg (naast Düsseldorf) waar je een wandeling maakt over een kunstwerk in de vorm van een achtbaan. De treden zijn van stalen roosters waar je doorheen kijkt en het is een beetje wiebelig en ook nog eens best hoog dus niet geschikt voor mensen met angst. Wel tof gedaan.

‘s Middags besloten we naar het drielandenpunt te gaan. Dat klinkt een beetje suf maar we hadden gezien dat er een groot doolhof, een uitkijktoren en een speeltuin was. Het doolhof is echt een aanrader, het is groot en de uitgang is echt lastig te vinden. Onderweg kun je, door het juiste antwoord bij een vraag te vinden, het juiste pad naar de uitgang vinden. Ook moet je soms door een poort waar het water om de bepaalde tijd uit de grond omhoog spuit. We hebben er bijna een uur over gedaan om bij het midden te komen, het is echt heel goed ontworpen. We keken nog even bij het drielanden paaltje en dronken nog wat op een terrasje, prima dagje zo.

Die avond sliepen we bij abdij Rolduc in Kerkrade. Prachtige locatie maar de kamers misten wel een beetje sfeer. We hadden nog een rondleiding door de abdij kunnen doen of een wandeling over het terrein maar daar hadden we geen zin meer in.

De volgende dag zijn we naar GaiaZoo in Kerkrade gegaan. Noortje en Gijs vonden het leuk, ik vond het minder.

Ons laatste verblijf was in Bilzen in Belgisch Limburg, een mooi appartement in een oude hoeve. We zaten vlakbij Nationaal Park Hoge Kempen waar we het blotevoetenpad op de Lieteberg liepen. Het is een pad van circa 3 km over zand, houtslippers (slippers volgens Gijs), boomstammen, rotsen en door het water. Het hoog(s)tepunt van de wandeling is een houten uitkijktoren waarvan je mooi uitzicht hebt over het nationaal park. Erg leuk om te doen. ‘s Middags reden we nog even naar Maastricht waar we wat aten op ‘t Vrijthof en wat winkelde.

Donderdag zou t wat minder weer worden. We hadden Gijs beloofd om nog een dagje naar een zwemparadijs te gaan dus dat kwam mooi uit. We reden naar het subtropische Bloesembad in Sint Truiden, erg mooi zwembad dat nog geen jaar open was. Het was er super rustig, we waren bijna alleen, dus we konden achter mekaar 100x van de discoglijbaan en de wildwaterbaan.

De laatste dag wilden we nog een rondje fietsen, we huurden elektrische fietsen in de buurt van Bokrijk bij Genk waar je kan “fietsen door het water”. Het was weer fantastisch lekker weer en we fietsten bijna 60 km door de prachtige omgeving. Onderweg kwamen we diverse speeltuinen en eet/drinkgelegenheden tegen waar we even bij konden komen. Gijs vond er niks aan, die moest veel te lang stil zitten achterop :).